Hontai Judo ry
Staffan Lindgren
TIEDOTE 31.1.2010

Hontai Judo menestyi sovelletun judon kisoissa 30.1.2010
Viisi nuorta ja kaksi ohjaajaa Hontai Judon erityisryhmästä vietti viikonlopun 29.-31.1.2010 Lappeenrannassa, jossa pidettiin Sovelletun judon leiri . Leirin yhteydessä järjestettyyn kilpailuun osallistui nuorista neljä ensikertalaista, jotka kaikki menestyivät yli odotusten.

Sovelletulla judolla ymmärretään judoa sellaisille harrastajille,jotka eivät voi osallistua normaaliin judoharjoitteluun liikuntavamman tai eriasteisen kehityshäiriön takia. Sovelletun judon ryhmän vetäminen aloitettiin seurassamme viisi vuotta sitten, ja siitä vastasi pitkään Sanna Laeslehto, mutta hänen joutuessa jättämään judon väliin selkävaivojen vuoksi (lapset ovat kasvaneet hennoista 12-13 -vuotiaista vahvoiksi 17-18 -vuotiaiksi!), ovat Satu ja Staffan Lindgren jatkaneet ryhmän vetämistä. Myös Eero Weck on osallistunut ryhmän toimintaan. Ryhmässä harjoittelee tällä hetkellä 6 myöhäisessä teini-iässä olevaa nuorta.

Lappeenrannassa pidetylle sovelletun judon leirille osallistui yhteensä yli kuusikymmentä sovelletun judon harrastajaa ohjaajiensa kanssa. Perjantai-illasta sunnuntai-iltaan kestänyt leiri tarjosi nuorille laadukkaan opetuksen lisäksi mahdollisuuden tavata muita judokoita ja ohjaajia eri puolilta Suomea. Jälleennäkemisen riemu oli selkeästi havaittavissa kaikilla, jotka joskus aikaisemmin olivat osallistuneet vastaavalle leirille, ja uusia tuttavuuksia solmittiin innolla.

Leirin yhteydessä pidetty judokilpailu oli tapaamisen ehdoton kohokohta, ja siihen osallistuivat lähes kaikki leiriläiset. Tunnelma nousi korkealle kannustushuutojen raikuessa, ja kisoissa nähtiin paljon hienoja suorituksia. Hontai Judon nuorista kisaan osallistuneet neljä ensikertalaista menestyivät yli odotusten sijoittuen kaikki mitalisijoille. Kultamitalin saivat kaulaansa Linda Naumann, joka voitti molemmet ottelunsa vakuuttavasti sidonnoilla, ja Tatu-Pekka Haajanen, joka voitti kaikki kolme vastustajansa heitoilla ja sidonnoilla ennen täyttä aikaa. Hopeamitalin sai Olli Virta, joka urakoi viisi ottelua, joista voitti kolme, ja pronssimitalin taisteli itselleen Aapo Vuorio yhdellä otteluvoitolla.

Leirin päätöspäivänä järjestettiin Hontain nuorille vielä vyökoetilaisuus, jossa kaikki edellämainitut sekä Ilja Rönkä suorittivat oranssin vyön kokeneiden sovelletun judon muiden seurojen graduoijien edessä. Hontai Judon opettajat Satu ja Staffan Lindgren seurasivat vyökoetta tyytyväisinä vierestä.

Leirin graduoijana toiminut Jukka Tarkiainen opettaa

Mitalistit Linda Naumann, Olli Virta, Aapo Vuorio ja Tatu-Pekka Haajanen
ryhmän ohjaajana toimineen Satu Lindgrenin edessä

Linda on juuri heittänyt waza-arin arvoisesti